tisdag 6 maj 2008

Klara!!






Nu har vi bakat klart. Flickorna hjälpte till med degarna efter Andra avenyn. Sen hoppade dom i säng.






Lite bilder:
Asgott bröd!! Smakade vars en bit precis=) Knaprigt utanpå och saftigt i!!
Perfekt!!
Receptet för 2bröd:
½paket jäst, 25g
5dl vatten
2tsk salt
2msk olja
3dl habregryn
1dl linfrö
9-10dl mjöl.
Blanda ut jästen i kallt vatten. I med allt annat. Låt svälla 15min innan man blandar ihop.
Låt jäsa i 60min övertäckt. Baka sedan ut bröden och låt jäsa igen 30min. Skåra bröden med en vass kniv. Grädda i nedre delen av ugnen i 225grader i ca 25min.
Lägg brödet på galler för att kallna utan bakduk.
Lätt som en plätt=) Vi gjorde dubbel så vi fick 4bröd. Lika bra när man ändå har en jäst!!
Mycket jäsande men under tiden hann vi baka kanelbullar och en fläta=)

2 kommentarer:

yvonne sa...

bakade du alla fyra på en gång.Nu blev det andra bllar av eller hur.Hur går det med läxorna en bit varje dag hoppas jag.Precis som Elin sa låt inte fanskapet knäcka dig.Viste du att bensinpriset låg på 1:59 1977 då kunde man inte tänka sig att det 30 år senare skulle ligga på 12:89
Kram Mamma

Anonym sa...

Åhh det receptet åkte direkt ner i mina papper på saker jag ska prova att baka :D det lät så gott å enkelt. Lägger det på min blogg för att andra ska få del av det me :D Kramar mia på Öland